replika ure

rolex replica watches

Værsgo – 3 fundamentale for vægttab

Er du også blandt de mange, der undrer sig over hvorfor de har så svært ved vægttab, forbrænde fedt og slippe af med det overskydende på maven? Ok.. vægttab er en smule mere complex end vi får at vide, der er ingen mirakel træning eller kostplan der gør det hele. Det er derimod vigtigt at se kroppen som en helhed. Her er 3 fundementale faktorer, du er nødt til at tage med i betragtning for at slippe af med det ellers så genstridige fedt på mave og lår.

1. Reducer Stress – Stress bliver i større og større grad en del af vores hverdag, og er en ekstrem vigtig faktor at håndtere og reducere både for den generelle sundheds tilstand og vægttab. Under stress, sættes kroppen i en flygt eller kæmp tilstand, hvor sundhed og helbred på langt sigt tilsidesættes for lige nu og her overlevelse.

– Kroppen frigiver energi og glukose fra lager, hvilket er super hvis du er i en flygt eller kæmp situation, men som gør dig fed, hvis du sidder på din flade på kontoret og er stresset.

– Fordøjelse, optagelse af næringsstoffer, udrensning af kroppen, genopbygning af kroppen og evnen til reproduktion tilsidesættes, til fordel for ekstra muskel kraft og reptile overlevelse instinkter.

Lige nu og her overlevelse, frem for sundhed og overlevelse på langt sigt.

– På sigt, tærer stress på kroppens energi resurser, den aldres hurtigere og hormon systemet bringes ud af balance, hvilket fører til kronisk træthed og lavt stofskifte.

2. Hold øje med din kost – Det du spiser bliver en del af dig (hvis du fordøjer og optager det selvfølgelig), det betyder at kvaliteten og sundhedstilstanden på de fødevarer du spiser, har en direkte sammenhæng med kvaliteten af din krop og sundhedstilstand.

Her er 3 ting at være opmærksom på.

– Fødevare Intolerans er basalt set en irritations tilstand, fødevarer kan skabe i din krop, hvilket kan føre til inflammation, nedsat fordøjelse og at du ikke optager næringsstoffer (+ en laaang række andre reaktioner og symptomer). Vær særlig opmærksom på gluten i korn produkter, mælkeprodukter, nødder, producerede fødevarer, tilsætnings stoffer og generelt fødevarer, du spiser ofte/dagligt.

– Giv din kost og krop en hovedrengøring ved at fjerne tilsætningsstoffer, sprøjtemidler og medicinrester fra dine fødevarer, der i stor grad ophobes i dit fedtvæv og skaber inflammation i kroppen.

– Balancer dit blodsukker ved at skære ned på sukker og simple kulhydrater som brød og pasta m.m., og spise aldrig kulhydrater alene, altid sammen med fedt og/eller protein.

3. Du skal træning og bevægelse dig… men ikke for meget – Der er alt for mange, der er stillesiddende det meste af dagen og i øvrigt ikke træner, og så er der de, der træner alt for meget og dermed befinder sig i en stress tilstand (se ovenfor).

Det at bevæge sig dagligt er super vigtigt, det modsatte er ikke at bevæge sig, der ultimativt er at være død.

– Vi skal bevæge os på en måde, der er naturligt for vores krop og sikre at kroppen kan bevæge sig frit…. hvilket udelukker de fleste maskiner nede i fitness centeret. Gang, løb, svømning, cykling, løfte frie vægte, fysisk arbejde eks. i haven er alt sammen eksempler på god træning og bevægelse.

– Træn og byg muskler, det er den absolut bedste måde at holde stofskiftet højt og forbrænde kalorier på langtsigt. Ofte konditionstræning med moderat intensitet er med til at nedbryde din muskelmasse (og dit stofskifte), lav i stedet styrketræning samt kort hård intervaltræning og funktionel intervaltræning.

– Være aktiv, uden at overgøre det. Bevæg dig langsomt 1 time om dagen, det kan være en gåtur, cykeltur eller noget arbejde i haven m.m. Derudover Interval løb 1-2 x 20-30 min. om ugen. Og styrke/muskeltræning 2-3 x 20-30 min. om ugen.

Det er det, altså stress, diæt og træning, der alt sammen påvirker hinanden.

Hvis du er stresset, optager du ikke næringsstoffer og fordøjer din kost og træning kan let blive yderligere stress for dig.

Hvis du træner formeget (for ofte, for lang tid og forkert) eller du slet ikke bevæger dig nok, er det også en stress for kroppen.

Hvis din kost er af dårlig kvalitet, er ustabil eller du spiser fødevare som du er overfølsom eller intolerant overfor, er det også lig med en stress reaktion eller/og det går ud over dit udbytte ved træningen.

Kunsten er at finde den rette balance af en aktiv hverdag (job, træning, familieliv mm) MEN hvor der også er frirum, tid til restitution og samle kræfter og en sund og afbalanceret kost… hvad det så end er nu tid dage, det er der mange bud på.

Ingen kommentarer »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment