replika ure

rolex replica watches

8 tegn på, at dine stresshormoner er forhøjede

Rigtig mange går rundt med symptomer af forskellige former, der ofte bliver undskyldt med, at det kommer med alderen eller de oplever, at deres sundhedstilstand ikke er, som de ønsker den, uden at vide hvorfor det er sådan. De fleste er ikke klar over at reducere stress (stresshormonet cortisol) er nøglen til at holde kroppen i balance.

Her er 8 tegn på, at du har forhøjet stresshormon (cortisol).

1. Du sover ikke godt

Mængden af stresshormonet cortisol er fra naturens side ment til at falde i løbet af dagen og være lave om aftenen og natten, hvilket tillader hormoner, der får dig til at slappe af og genopbygge kroppen, at stige. Men hvis dine stresshormoner er for høje, vil du opleve at det kan være svært at falde i søvn, selv om du har været aktiv hele dagen og burde være træt. Når endelig du falder i søvn ligger du og vender og drejer dig hele natten, og sover kun overfladisk og/eller vågner meget tidligt (4 – 5 tiden) uden at kan falde i søvn igen.

2. Selv om du sover godt, føler du dig stadig træt

Et højt niveau af stress over længere tid, dræner kroppen og dens cortisol producerende kirtler for energi. Så hvis du går og føler dig udkørt selv om du sover, og forsøger at hvile dig, er der gode chancer for at du er stresset.

3. Du tager på eller har meget svært ved at tabe dig

Du tager på, særligt på maven og omkring livet, og det er selv om du prøver med både træning og “sund kost”, du oplever måske endda, at jo hårdere, du prøver, des mere stille står det. Det er der flere stress relaterede grunde til, men prøv at se det på den her måde. For at du effektivt og varigt kan tabe dig, kræver det at din krop er sund og i balance. Så frem for at fokusere på, hvad du kan gøre for at tabe dig, så fokuser på hvad der skaber sundhed og balance.

4. Du bliver let og ofte syg

Som nævnt i nogle af de tidligere punkter, dræner stress kroppen og dermed også dit immunforsvar, hvilket resulterer i at du render ind i den ene forkølelse eller betændelse efter den anden, og de er næsten ikke til at komme af med igen.

5. Du har stor trang til sukker og kulhydrater

Stress hormon får blodsukkeret til at stige, hvilket gør at kroppen frigiver hormonet insulin, som får blodsukkeret til at falde igen – og det er netop her du får lyst til kage, slik og cola. En anden årsag er, at når kroppen er drænet og vi mangler energi og overskud, er sukker og kaffe oftest vores første valg til (kortvarigt) at give et energi boost.

6. Din sex lyst er så godt som ikke eksisterende

Stress dræner vores ressource hormon i kroppen (DHEA), og det er netop de ressource hormoner vores sex hormoner bliver produceret ud af.. så lavt niveau af ressource hormoner i kroppen = lavt niveau af sex hormoner.

7. Du er ofte bekymret

Stress er også lig med en “flygt, kæmp eller frys” tilstand i kroppen, hvilket kan gøre dig nervøs eller gå i panik.

8. Du har muskel, led smerter og/eller betændelsestilstand

For det første er kroppen mere følsom for smerte, når stress hormonerne er forhøjet. For det andet gør den ofte afbrudte nattesøvn, at kroppen ikke får love at restituere og genopbygges, hvilket kan føre til ømhed, smerter og betændelsestilstande.

Hvad med dig, er dit stresshormon muligt forhøjet?

Her har du 3 beviste måder at reducer stress med

Henrik Thinggard

Holistisk Livsstil Coach & Personlig Træner

Ingen kommentarer »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment