replika ure

rolex replica watches

5 grunde til at STOPPE “langsom” konditions træning nu!

Jeg har skrevet om det tidligere, det er stadig aktuelt, og over den kommende periode vil jeg tage emnet op igen og skrive om det her, da der….

Tilsyneladende stadig er mange, der “sidder fast” i lang, lav intensitet konditionstræning.

Lad os lave en aftale: Hvis du er på udkig efter maksimal effekt på kortest tid, er lang, lav intensitet konditionstræning IKKE vejen at gå, af flere grunde.

Her er 5 gode grunde:

1. Minimal kalorie forbrænding – 45 minutter på et løbebånd forbrænder vel omkring 300 kalorier.. hvis du er heldig, hvilket svarer til at du skal træne 17-18 timer for at forbrænde et kilo fedt.

Hvilket bringer os videre til det næste.

2. Det tager alt for lang tid – Jeg ved ikke med dig, men jeg har ikke time efter time til træning hver uge. Faktisk bruger jeg ofte ikke mere end 3½ time om ugen, og det behøver du heller ikke.

Derudover er langsom konditionstræning:

3. Pokkers kedeligt – Sidde på en kondicykel og kigge på en væg i 45 – 60 minutter? NEJ Tak!

Men måske endnu værre, det er fakta at langsom konditionstræning ikke har:

4. Nogen længerevarende og afgørende effekt på stofskiftet – Vidste du at med høj intensitet træning er det muligt markant at øge kalorie forbrændingen i op til 48 timer efter træningen? Det er sandt ( og vi vil diskutere denne “efterforbrændings” effekt i et kommene indlæg). Ved du hvad også er sandt? Lang – lav intensitet træning har stort set INGEN vedvarende effekt på kalorie forbrændingen. Faktisk, ved langsom konditionstræning falder stofskiftet til normalt næsten med det samme efter træning.

Og til sidst, det der overtrumfer alle de andre:

5. Minimal fedt forbrænding – minimal kalorier forbrænding under træningen, og så godt som ingen ekstra kalorier forbrændt efter træningen = minimale, hvis overhovedet nogen vægttabs resultater. Og lad os være ærlige, alle træner for resultater.

Så hvis langsom konditionstræning ikke er løsningen, hvad er så?

Kort – højintens interval træning. kortere tid, hurtigere resultater… det er vejen!

Husk på “høj intensitet” er relativt for dig. Lige meget om du allerede er i dit livs bedste form, eller du er nybegynder og 20 kilo overvægtig, så kan du træne med høj intensitet.

Så hvad med dig? “Sidder du fast” i den lange – langsomme konditionstræning, eller har du overgivet dig til fordelene ved kort – højintens interval træning?

2 Comments »

  1. Jonas Says:

    Hvad er “langsom” konditionstræning? Hvor høj skal intensiteten være for at det er højintens?

    comment-bottom
  2. Henrik Says:

    Hej Jonas

    Tak for dit spørgsmål.

    Når jeg skriver “langsom” konditions træning, mener jeg generelt udholdenheds træning, altså aerob træning over længere tid.

    Bedste hilsner
    Henrik Thinggaard
    personlig træning`s coach

    comment-bottom

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment