replika ure

rolex replica watches

Hvis du drikker kaffe…. så gør det sådan!

Der er sagt og skrevet meget om kaffe. Den ene dag er det forebyggende imod den ene og anden sygdom, den anden dag er det knapt så godt, og virker stressende for kroppen.

Og det er faktisk præcis sådan, jeg opfatter det.

Kaffe (eller koffeinen i kaffe) er en stimuli for kroppen, som man let kan danne et afhængigheds forhold til, og som virker stressfuldt for kroppen i en forvejen stresset hverdag. Samtidig har mange tendens til at drikke “for meget kaffe”.

Samtidige indeholder kaffe blandt andet antioxidanter, der har vist at være gode for os. Og dermed virker kaffe forebyggende imod visse kræft typer, parkinsons syge og er godt for den mandelige frugtbarhed… og formegentlig meget, meget mere.

“Så når nu jeg elsker min kaffe, og der faktisk er nogle positive og helbreds mæssige gode sider ved kaffe, hvad gør jeg så for at undgå eller minimere den negative stress ved kaffe?”

1. Vælg altid økologisk kaffe og den bedste kvalitet. Kaffeproduktion er et af de steder, der bruges fleste pesticider og sprøjtemidler i produktionen, det undgår du ved at vælge økologisk.

2. Drik kaffen med lidt fløde eller kokos fedt i, det nedsætter tempoet på optagelsen af koffein og virker derfor mindre stressende for kroppen.

3. Drik kaffen langsomt, hvilket igen nedsætter tempoet og mængden af koffein i kroppen.

4. Nyd (max) 1-3 kopper om dagen, det gør at du både får de “sunde” antioxidanter i kaffen, uden at det bliver for meget og stressfuldt for kroppen.

5. Drik ikke kaffe efter kl. 16.00. Koffein har en halverings tid på 6 timer i kroppen og vil derfor påvirke din søvn negativt, hvis du drikker den senere.

Og så min lille huske regel om kaffe:

Hvis du har brug for kaffe og ikke kan undvære den (for at komme i gang om morgenen, holde dig vågen om eftermiddagen osv…) Så er det gode tegn på at holde pause med at drikke kaffe!

På billedet kan du se, hvad jeg drikker, når jeg drikker kaffe. En økologisk espresso her med lidt fløde i, andre gange med kokos fedt. Jeg drikker 2-3 kopper om dagen, i perioder drikker jeg slet ikke kaffe…. for mig er kaffe smag og nydelse.

Jeg vil elske at læse din kommentar om dit forhold til kaffe.

Bedste hilsner

Henrik


7 Comments »

  1. Jeg kan slet ikke forestille mig kokosfedt i kaffe – hvordan reagerer det på den varme væske? Det er måske ikke anderledes end fløde? 🙂

    comment-bottom
  2. Henrik Says:

    Hej Anja

    Kokos fedt smelter og bliver helt flydende ved 22 – 23 grader og så kan det fås både med og uden kokos smag. Det er jo ikke helt samme smag og cremet konsistens som fløde, men ellers super.

    Bedste hilsner
    Henrik

    comment-bottom
  3. Hej Henrik

    Det må prøves. Tror jeg har et glas stående i skabet derhjemme. Tak for tippet. 🙂

    comment-bottom
  4. Henrik Højager Says:

    Jeg drikker så vidt muligt udelukkende espresso/kaffe fra Zinzino/Rombouts, da det er behandlet nænsomt og fås både økologisk og fairtrade.

    Det er min luksus og jeg vil nødig undvære den, men kan sagtens.
    Hellere kokos i end fløde…Fløde og Mælk er til kalve, efter min mening ;o).

    comment-bottom
  5. Henrik Says:

    Hej Henrik

    Tak for din kommentar, det lyder som en god kop kaffe du får dig der.

    Kaffe er en af de industrier i verden der bliver brugt fleste sprøjtemidler og pesticider, så det er særdeles vigtigt at drikke økologisk.

    Bedste hilsner
    Henrik

    comment-bottom
  6. Alex Says:

    Nu ved jeg ikke om det er noget jeg har bildt mig selv ind, men når jeg drikker kaffe, tænker jeg mere klart og en del hurtigere når jeg arbejder. Jeg kan godt drikke en halv kande på 2 timers tid, hvilket også giver et bedre resultat med mit arbejde (Sidder ved computeren). Til gengæld synes jeg også at jeg får det værre hvis jeg har en forkølelse, men det giver også god mening hvis det stresser kroppen, og især med de hurtige store mængder jeg indtager.

    comment-bottom
  7. Henrik Says:

    Hej Alex

    Tak for din kommentar her.

    Det giver god mening at du føler dig hurtigere på jobbet med kaffe… koffein øger ens evne til at fokuser og koncentrer sig… og det er jo super.

    Med de mængder som du taler om her, har en negativ bagside. Det er en enorm stress faktor for kroppen, det speeder aktiviteten op i kroppens celler, hvilket betyder at kroppen ældnes hurtigere og man ender op i en tilstand, hvor man til sidst ikke kan bruge noget energi man ikke har og kaffe og sukker bliver en nødvendighed, for at holde sig vågen.

    1 – 3 kopper kaffe om dagen, som beskrevet i indlægget… gør at du kan drage fordel af kaffens virkning, uden at opleve bi-virkningerne.

    Bedste hilsner
    Henrik Thinggaard

    comment-bottom

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment